DEUTSCH AKTUELL nr 65/2014

77fecbdbdf0dc162d1ddb76305330e5fPisałam wczoraj o magazynie do nauki języka angielskiego, dzisiaj więc przedstawię Wam ten drugi, do nauki języka niemieckiego – przez wiele lat uczyłam się jednego i drugiego języka, dosyć skutecznie zresztą, nie chciałabym zatem utracić nabytych umiejętności przez zwykłe – nie bójmy się tego słowa – lenistwo ;) A że nieraz mi doskwiera, to raduję się ogromnie, gdy mogę połączyć przyjemne z pożytecznym (czytanie ciekawych artykułów w języku obcym – lubię to!).

Jak się okazało po lekturze magazynu Deutsch Aktuell, zaległości w języku niemieckim mam dużo większe niż w języku angielskim. Język niemiecki ma bowiem dużo bardziej skomplikowane słownictwo (z którym na co dzień nie mam zbyt dużej styczności). Na szczęście, podobnie jak w English Matters, pod każdym artykułem znajdują się wyjaśnienia najtrudniejszych słówek (a jest ich sporo!), co jest dużym ułatwieniem, gdyż nie trzeba samodzielnie szukać w słownikach, tracąc przy tym cenny czas. Polsko-niemiecki zespół magazynu zadbał o to, aby czytelnik, poza możliwością nauki, mógł czerpać przyjemność z samego czytania (i to mi się podoba!). A więc pora na omówienie treści artykułów :)

IN DIE KÜRZE LIEGT DIE WÜRZE

Krótko i na temat. O stanie zdrowia Michaela Schumachera. O tanich liniach lotniczych „Ryanair”. O niedoszłej licytacji osobistych rzeczy Adolfa Hitlera i Hermanna Göringa. O reklamówkach.

FILM/BUCH/CD

Deutsch Aktuell poleca! „Almanya”, Yasemin Samdereli – film o wielopokoleniowym klanie Turków, od dziesięcioleci mieszkających w Niemczech. Przyznaję – pierwsze słyszę, ale może ktoś z Was oglądał i, co więcej, również poleca? „Eine Ahnung vom Anfang”, Norbert Gstrein – książka nieprzetłumaczona na język polski, toteż trudno będzie się z nią zapoznać. Ale może czas najwyższy wcielić w życie kolejne postanowienie dotyczące czytania książek w oryginale? Tylko najpierw muszę zaopatrzyć się w czytnik, bo inaczej zbankrutuję ;) „Tegeszeitenkurier”, Sebastian Hackel – płyta – jak podaje Deutsch Aktuell – przemyślana i skłaniająca do refleksji. O danym muzyku nigdy wcześniej nie słyszałam, ale może dlatego, iż nie przepadam za niemiecką muzyką w ogóle. A jak to wygląda u Was? Lubicie? Słuchacie? :)

KALENDARBLATT/JULI-AUGUST 2014

Z racji, iż nie wybieram się w najbliższym czasie do Niemiec, toteż kalendarium z wydarzeniami tam się odbywającymi niekoniecznie mnie zainteresowało…

WORTSCHATZ

Wo drückt denn der Schuh? Jeśli chcecie wiedzieć, co ten zwrot oznacza, zajrzyjcie koniecznie do lipcowo-sierpniowego numeru Deutsch Aktuell! :)

LEUTE

Elyas M’Barek – aktor młodego pokolenia, któremu poświęcony został cały artykuł. Możecie go kojarzyć z filmu „Medicus” (który notabene cały czas jest przede mną).

KULTUR

Kultura Niemiec, a ściślej mówiąc – rzecz o modzie i podróżowaniu autostopem (przyznaję, że też kiedyś tego doświadczyłam – czasy liceum, hehe ;) Żałuję tylko, że nie na taką skalę, jak mowa w artykule, bo dziś już bym się pewnie nie odważyła).

GESELLSCHAFT

O społeczeństwie niemieckim w kontekście siadania za kierownicą po alkoholu (rzecz absolutnie dla mnie niepojęta!), o niezwykłych pasjach/hobby Niemców (bardzo ciekawy tekst!) oraz o ich wegańskim stylu życia (jego wadach i zaletach).

SPRACHE

O wielorakich możliwościach użycia słowa „Sand” (piasek).

WIRTSCHAFT

No dobra, na gospodarce to ja się za bardzo nie znam, tym bardziej na samochodach. Ale tekst traktuje o wielkiej inwestycji w Polsce – nowej fabryce Volkswagena!!! Czy jest tu ktoś z Wrześni lub Poznania? Ten artykuł może Was zainteresować :)

REISE

No i nie mogło zabraknąć tekstu o miejscu docelowych, wakacyjnych podróży. Ulm z najwyższą wieżą kościelną na świecie! Z chęcią zobaczę ją kiedyś „na żywo”, bo na zdjęciu prezentuje się niebywale. Zresztą całe miasto wydaje się być warte tego, by je kiedyś odwiedzić. Kto był? Kto widział? Koniecznie podzielcie się wrażeniami :)

No i to by było na tyle. Nie mogę się doczekać kolejnych numerów, tak Deutsch Aktuell, jak i English Matters. Nauka poprzez czytanie owych magazynów to naprawdę świetna sprawa. Polecam Waszej uwadze! :)

***

Deutsch Aktuell, nr 65/2014, Colorful Media, s. 38

Cena: 9,50 zł
Do kupienia: TUTAJ

CM2014_biale_tlo_200px_zpsc5ebdce7

5 thoughts on “DEUTSCH AKTUELL nr 65/2014

  1. tanayah pisze:

    Czy jak ktoś trochę już pozapominał języka (uczyłam się go 2 lata w podstawówce i potem 3 w gimnazjum) to ma szansę większość tekstów zrozumieć? Na jakim one są poziomie? Pytam, bo może też powinnam sięgnąć po to pismo i odświeżyć swój niemiecki :)

    • Marta Augustynowicz pisze:

      Moim zdaniem poziom jest średnio-zaawansowany. Ja, gdyby nie tłumaczenie tych trudniejszych słówek, pewnie większości bym nie zrozumiała – tyle zapomniałam! Ale warto było sobie przypomnieć :) Tobie również polecam, jeśli wcześniej radziłaś sobie z tym językiem raczej lepiej niż gorzej :) Bo jeśli miałaś duże trudności, to i na czytanie tekstów w tym magazynie będziesz musiała poświęcić nieco więcej czasu ;) Ale moim zdaniem warto! Poza tym (o czym zapomniałam napisać) artykuły dostępne są również do odsłuchania w formacie mp3 – choć nie wszystkie.

    • tanayah pisze:

      Właśnie było bardzo różnie. W podstawówce radziłam sobie świetnie i byłam piątkową uczennicą. W liceum okazało się, że przez lata już wiele zapomniałam i miałam tróje i czwórki… Może kupię jeden numer na próbę i zobaczę jak będzie :) Czy można je kupić też w salonikach prasowych czy tylko przez podany przez Ciebie link?

Skomentuj

