ŚWIATŁO WE MGLE – Kasia Gašparik

503Młodzież. Już od dość dawna nie zaliczam się do tej kategorii społecznej. Niemniej zdecydowałam się przeczytać książkę, która bezsprzecznie właśnie do tej grupy jest skierowana. Co ciekawe, nie żałuję tego wyboru, a wręcz przeciwnie – uśmiałam się, czytając o młodzieńczych perypetiach głównych bohaterów, przy okazji wspominając moje własne. Pierwsze miłości, pocałunki, motyle w brzuchu… Kto tego nie pamięta! :)

Julka i Ewka są najlepszymi przyjaciółkami. Mieszkają w tym samym bloku, takie same mają zainteresowania i z takimi samymi problemami się zmagają. Ich rodzice piją, a co za tym idzie, zaniedbują swoje córki, obowiązki wobec nich. Na szczęście one mają siebie i zawsze mogą na siebie liczyć. Co więcej, mają też innych przyjaciół, razem z którymi tworzą zabawną, acz bardzo zżytą paczkę. Są nimi m. in. Michał i Artur, bracia mieszkający w tym samym bloku, co dziewczyny. Okazuje się jednak, że znający się od dziecka przyjaciele nie potrafią już myśleć o sobie jedynie w kategorii kumpla/kumpeli. Rodzą się nowe uczucia, które nie dają o sobie zapomnieć, a wręcz „krzyczą” na sam widok tej drugiej, potajemnie ukochanej osoby. O tak, zarówno dziewczyny, jak i chłopcy boją się powiedzieć o swoich uczuciach, bo to mogłoby całkowicie zepsuć ich relacje. A poza tym nie wiedzą, że tak naprawdę owe uczucia nie są jednostronne… Oj, ta nieświadoma jeszcze wielu rzeczy młodzież ;)

Sama doskonale pamiętam wszelkie emocje związane z chłopakami, których darzyłam nieco większą sympatią. I ta myśl, że to na pewno ten! Że to na pewno jest miłość! Gdybym wtedy wiedziała, jak wiele jeszcze nie wiem… No, ale takie są właśnie uroki dojrzewania. Czasem jednak te pierwsze, wielkie miłości pozostają nimi przez wiele kolejnych lat…

„Światło we mgle” to bardzo pozytywna, optymistyczna powieść dla młodych ludzi. Pokazuje, że dla każdego jest szansa i nadzieja na lepsze. Autorka stworzyła szereg naprawdę komicznych sytuacji, dzięki czemu uśmiech niemal nie schodził z mojej twarzy. Bohaterowie są niezwykle ciekawi, budzący sympatię. Zdaje się, że niczym się nie różnią od swoich rówieśników (lubią wypić piwko, pójść na koncert czy imprezę, realizować bardziej lub mniej szalone pomysły itd.), ale jest w nich taka iskierka dobroci i oddania, która może być dobrym przykładem dla innych. Problem alkoholowy rodziców nie jest tu zbytnio roztrząsany – liczą się przede wszystkim dziewczyny, ich osobiste problemy. Od problemów w domu wolą uciekać, jakby nie wierząc, że kiedyś mogą się skończyć. Szukają swoich własnych radości. A dzięki najbliższym osobom nie jest to znowu wcale takie trudne.

Aż sama się dziwię, ale naprawdę polecam. Na przyjemne popołudnie. Dla młodzieży :)

***

Światło we mgle – Kasia Gašparik, Novae Res 2014, s. 184

Za egzemplarz recenzencki dziękuję Wydawnictwu Novae Res

novaeres

Reklamy

4 thoughts on “ŚWIATŁO WE MGLE – Kasia Gašparik

  1. Liv pisze:

    Ja juz przeczytalam i baaaaaaaaaardzo mi sie podobala a do mlodziezy tez juz nie naleze. Juz dawno tak sie nie usmialam, dialogi sa naprawde fajne a sytuacje komicze. Czasami lezka tez sie zakrecila w oku kiedy czytalam o sytuacji rodzinnej dziewczyn…przechlapane. Jesli ktos lubi smieszna lekture i czyta dla relaksu i poprawienia sobie humoru ta ksiazka jest dla was.

  2. Magda pisze:

    Ja też już do młodzieży nie należę, ale dzięki Twojej recenzji korci mnie, żeby przeczytać :) Jak się więc kiedyś na nią napatoczę, to pewnie tak zrobię ;)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s